TXL

چری با تاسیس برند اکسید (Exeed) به دنبال ایجاد کراس اوورهای لوکس در دنیا است. اکسید TXL کراس اوور سایز متوسط است که در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد. این خودرو روی پلتفرم m3x ساخته شده است. همان‌طور که مدیران خودرو پیش از این محصولات چری را با برند اختصاصی ام وی ام و فونیکس به بازار ایران آورده بود، مدل‌های مختلف اکسید نیز با نشان خاص Xtrim تحویل مشتریان ایرانی می‌شود. برند اکستریم، سطح بالاتری از لوکس بودن را نسبت به فونیکس دارد. اکستریم TXL برای اولین بار همراه با اکستریم VX و اکستریم LX در نمایشگاه خودرو اصفهان معرفی شد. اکستریم TXL دارای یک جلو پنجره بزرگ با نوارهای افقی کرومی است که از طرفین به چراغ‌های عمودی دیلایت متصل می شوند . چراغ‌های اصلی با فاصله کم نسبت به جلو پنجره و به صورت جدا در پایین درب موتور گذاشته شده‌اند. یک نوار کرومی باریک، چراغ‌های اصلی را به هم متصل می‌کند. نمای جانبی ماشین طراحی ساده‌ای دارد که  شامل: رینگ‌های چندپره، ستون‌های مشکی‌ رنگ و دستگیره‌های همرنگ با بدنه می‌شود. این خودرو طوری طراحی شده که بدنه را به فرم کوپه درآورده است. خودرو اکستریم TXL دارای موتور ۲ لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت دیده می‌شود. این پیشرانه می‌تواند ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند.این خودرو دو دیفرانسل است و برای طبیعت‌گردی‌های معمولی و آفرود نه‌چندان سنگین بسیار مناسب است.

قیمت خودرو:

به زودی

برند خودرو

حداکثر سرعت

نامشخص

کلاس بدنه

کراس اوور متوسط

تعداد سیلندرها

4

حجم موتور

2 لیتری توربو

سیکل ترکیبی مصرف

نامشخص

مشخصات تولید کننده

کشور تولید کننده
چین
نام خودرو
چری اکسید TXL
نام انگلیسی خودرو
Exeed TXL
شرکت گارانتی / خدمات دهنده
مدیران خودرو

مشخصات فنی بدنه

کلاس بدنه
کراس اوور متوسط
وزن
تعداد فضای سرنشینان
۵ – ۷ نفر
ابعاد و نوع لاستیک چرخ‌های جلو
ابعاد و نوع لاستیک چرخ‌های عقب

مشخصات فنی موتور

حجم موتور
2 لیتری توربو
نوع موتور
خطی بنزینی
تعداد سیلندرها
4
تعداد سوپاپ‌ها
16
محل قرار گیری موتور
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)
۲۶۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)
۴۰۰ نیوتن.متر

مشخصات جعبه دنده

نوع جعبه دنده
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمز
ترمز ضدقفل - توزیع نیروی ترمز - ترمز کمکی - ترمز پارک برقی ترمز اضطراری

سیستم تعلیق و فرمان

تعلیق جلو
تعلیق عقب
نوع سیستم فرمان
برقی - گرم‌کن فرمان

عملکرد اتومبیل

حداکثر سرعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)
سیکل ترکیبی مصرف سوخت

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

کیسه‌های هوا (نوع و تعداد)
کیسه هوا دارد
سیستم‌های پایداری و کمک راننده
کنترل پایداری دارد
سیستم‌های امنیتی و حفاظتی
ورود بدون کلید و استارت بدون کلید دارد
سیستم فرمان و هدایت پذیری
برقی - گرم‌کن فرمان
سیستم‌های تهویه مطبوع
تهویه اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویری
دو صفحه نمایش 12.3 اینچی LCD با وضوح بالا - 8 بلندگو
سیستم‌های مولتی مدیا
دوربین عقب , دوربین ۳۶۰ درجه دارد
سیستم صندلی‌های جلو
صندلی برقی راننده - صندلی برقی سرنشین جلو - گرم‌کن صندلی جلو - سردکن صندلی جلو - ماساژور صندلی جلو
سیستم صندلی‌های عقب
سیستم آیینه‌ها
آینه بغل برقی - گرم‌کن آینه بغل
سیستم شیشه‌ها
سیستم روشنایی جلو
سیستم روشنایی عقب
سنسورهای پیش فعال
سیستم‌های کمک رانندگی
7 حالت رانندگی

در این مقاله میخواهیم به معرفی اکستریم TXLبپردازیم. چری با تاسیس برند اکسید به دنبال فتح قله‌های جدید در دنیای کراس اوورهای لوکس است. اکسید TXL کراس اوور سایز متوسط است که در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد. این خودرو روی پلتفرم m3x ساخته شده و از سال ۲۰۲۱ در بازار حظور پیدا کرده است.

همان‌طور که مدیران خودرو پیش از این محصولات چری را با برند اختصاصی ام وی ام و فونیکس به بازار ایران آورده بود، مدل‌های مختلف اکسید نیز با نشان خاص اکستریم Xtrim تحویل مشتریان ایرانی می‌شود. برند اکستریم، سطح بالاتری از لوکس بودن را نسبت به فونیکس دارد. اکستریم TXL برای اولین بار همراه با اکستریم VX و اکستریم LX در نمایشگاه خودرو اصفهان معرفی شد.

معرفی اکستریم TXL + کابین و امکانات

خودرو اکستریم تی ایکس ال یک طراحی به روز دارد و در نمونه های جدید این خودرو، طراحی داخلی با اکستریم RX نزدیک شده است. رودری های خودرو طراحی به روزی دارند و بر روی آن ها سطح خوبی از جزئیات را مشاهده می‌کنیم. از متریال های مختلفی اعم از چرمی، کرومی، و مشکی پیانویی در این قسمت استفاده شده است. در داخل TXL متریال با کیفیت تر هستند و ارگونومی بهتری را در تمام المان های کابین می بینیم. فرمان این خودرو نیز با سایر محصولات اکسید مشترک است، که طراحی دو شاخه و دی کات دارد، و کلید های روی آن به صورت لمسی هستند.

روی داشبورد اکستریم TXL از متریال های چرمی و کروم استفاده شده تا حس لوکس بودن را به سرنشینان منتقل کند. علاوه بر این دو صفحه نمایش ۱۲/۳ اینچی به هم متصل در قسمت بالایی داشبورد دیده می شوند که طراحی خمیده دارند و سیستم مالتی مدیا و پشت آمپر این خودرو را در بر میگیرد.

در قسمت میانی داشبورد خودرو پنل تنظیمات سیستم تهویه خودرو قرار دارد که سه کلید دوار و چند کلید دیگر این وظیفه را انجام خواهند داد. روی کنسول میانی خودرو به جز یک پنل باز شو و زیر اینچی هیچ چیز خاص دیگری دیده نمی شود و بسیار ساده طراحی شده و دسته دنده خودرو نیز روی ستون فرمان قرار دارد. صندلی های ردیف جلو نیز قابلیت تنظیمات برقی را به همراه استراحت زانویی دارند.

امکانات ایمنی: شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – ترمز اضطراری اتوماتیک

امکانات رفاهی: تنظیمات ۶ حالته رانندگی – فرمان کمکی برقی – نور پردازی داخل کابین – سقف پانورامای برقی – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – سنسور باران – استارت دکمه ای – قابلیت روشن کردن خودرو با ریموت – درِ صندوق عقب برقی – رینگ آلومینیومی – رانندگی خودکار بین خطوط

سنسور پایش باد تایرها – نمایشگر لمسی – جلو آمپر دیجیتال – آینه حساس به نور – حافظه صندلی راننده – صندلی های برقی جلو – گرمکن و سردکن صندلی های جلو – تهویه اتوماتیک دو کاناله – پاکسازی هوای کابین – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – نور بالای اتوماتیک – رادار تابلوخوان – شارژر بی سیم تلفن همراه – دوربین ۳۶۰ درجه – اندروید اتو – اپل کارپلی – دوربین ثبت وقایع – تریم داخلی چرم – دستگیره برقی درها – سیستم صوتی حرفه ای ترمز پارک برقی – اتوهلد

طراحی ظاهری خودرو اکستریم TXL

خودرو TXL جلوپنجره جدید با نوارهای افقی به همراه برخی تغییرات روی چراغ‌ها و دیگر قسمت‌های سپر باعث شده است تا اکستریم TXL نسبت به مدل قبلی خود یعنی TX، مدرن‌تر به نظر برسد.

در نمای جانبی تغییرات کمی رخ داده است، در نسخه فیس لیفت اکستریم TXL خط شانه‌ای یکپارچه و مستقیم وجود ندارد، بلکه با استفاده از خطوط حجمی منحنی، فرم عضلانی و خوش‌تراشی برای این کراس اوور متوسط به وجود آمده است. در نمای عقب خودرو تغییرات زیادی مشاهده نمی‌شود. درمجموع باید گفت طراحی ظاهری اکستریم TXL جذابیت بالایی دارد و در بازار ایران رقیب توانمندی برای آن وجود ندارد.

 چراغ های جلوی خودرو اکستریم TXL طراحی کشیده ای دارند و به صورت تمام ال ای دی هستند. خودرو تی ایکس ال هم مانند اکثر محصولات اکستریم بین چراغ ها یک فلاپ مشکی وجود دارد که نشان سازنده بر روی آن قرار گرفته است. همچنین در قسمت پایینی آن یک نوار کرومی دیده می شود. کمی پایین تر، جلو پنجره خودرو را مشاهده می‌گنیم که در آن خطوط افقی به کار رفته است و دو طرف آن چراغ ال ای دی دیده می شود.

در نمای جانبی اکستریم TXL نیز اطراف شیشه ها کروم کاری شده و آیینه های جانبی خودرو ابعاد و طراحی مناسبی دارند. یک خط شانه که از چراغ های جلوی خودرو شروع و در انتهای درب ها عقب محو شود. و خط دیگری نیز از انتهای درب عقب خودرو شروع و به چراغ های عقبی خودرو متصل می شود. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و یک فرورفتگی جزئی داریم. رینگ های خودرو در اندازه های ۱۹ و ۲۰ اینچی قابل سفارش گذاری هستند.

اما در نمای عقب اکستریم TXL چراغ ها طراحی کشیده ای دارند و در آن ها از الگوی طراحی به هم پیوسته بهره گرفته شده است. در قسمت پایینی سپر نیز دو چراغ شب نما در طرفین آن و در قسمت پایینی آن یک نوار کرومی دیده می شود. همچنین روی یک فلاپ پلاستیکی دو خروجی اگزوز و چراغ مه شکن خودرو به چشم می خورد.

وزن۱۷۱۰ کیلوگرم
طول۴۷۸۰ میلی متر
عرض۱۸۸۵ میلی متر
ارتفاع ۱۷۳۰ میلی متر
فاصله‌ی محوری۲۸۰۰ میلی متر
ابعاد خودرو TXL

مشخصات فنی اکستریم نی ایکس ال

اکستریم TXL دارای یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ است که با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (TGDI) به بازار ایران عرضه می شود. این موتور که از سری موتور های ACTECO است. این خودرو توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور قدرت را دارد. گیربکس این خودرو نیز یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT است. سیستم انتقال قدرت در اکستریم تی ایکس ال بصورت AWD عمل می کند و این یعنی با یک کراس اوور دو دیفرانسیل طرف هستیم.

برنداکستریم
مدلTXL
کلاس بدنهکراس وور
سال تولید۱۴۰۲
حجم موتور۱۹۹۸ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتوربوشارژر TGDi
قدرت ۲۶۱ اسب بخار
گشتاور۴۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدو دیفرانسیل
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
مشخصات فنی خودرو تی ایکس ال